Budoucnost energetiky – půjčte mi svoji baterku?

Budoucnost energetiky – půjčte mi svoji baterku?

Zanedbávaným a přehlíženým potenciálem elektromobilů je jejich použití jako akumulátoru. Ano, elektromobil můžete připojit k nabíjení baterie auta (správně akumulátoru, protože se po vybití dá nabít opakovaně) kdykoliv a k jakékoliv síti. Logicky budete vyhledávat tu nejlevnější variantu připojení. Tak jako majitelé spalovacích aut hledají nejlevnější čerpací stanici s nejlepšími cenami benzínu/nafty/plynu. Musí se však zároveň řídit i kvalitou plynných a tekutých paliv, což u elektřiny díky bohu odpadá. Náklady na ucpané vstřikovací čerpadlo nebo výměnu svíček motoru nejsou vůbec zanedbatelné. Případnou úsporu v řádech jednotek korun na litru třeba u nafty, hravě přebijí náklady v řádech tisíců i desetitisíců korun českých.

Prozatím elektromobilisté mohou nabíjet:

  • zcela zdarma, obvykle v rámci návštěvy obchodního centra, ale i některých radnic, obcí, turistických atrakcí, restaurací, podzemních či nadzemních parkovišť, prostě všude tam, kde majitel dal k dispozici veřejně zdarma alespoň obyčejnou zásuvku. 3,6 kWh za 1 hodinu stání sice není nic světoborného, ale elektromobilista s menším vozem získal zdarma cca 30 km dojezdu a ušetřil v občanských cenách 5,- kč / 1 kWh nějakých 18 korun.
  • za paušál, bez ohledu na množství odebrané elektřiny, což je případ předplacených služeb sítě nabíjecích stanic třeba českého ČEZu nebo slovenského Greenway. Pak už záleží jen na každém jednotlivci, zda hodlá paušálem ušetřit a dostat se na cenu 1 kWh nižší, než zmíněných 5,- Kč, nebo potřebuje být mobilní na delších trasách a paušál si platí kvůli sítě rychlonabíjecích stanic, kde stráví nabíjením obvykle jen pár desítek minut. A s dojezdem navýšeným o stovky kilometrů pokračuje dále.
  • doma, sníženým tarifem, tzv. nočním proudem. Od  8 do 20 hodin denně lze podle druhu nízké sazby nabíjet za polovic, tj. 2,50 Kč/1 kWh, i za méně. Při průměrné spotřebě 12 kWh/100 km je pak platíte 30, místo 60,- Kč na 100 km. 1 kilometr vyjde na 0,30 Kč místo 0,60. Spalovací vozy s cenami na 1 kilometr od 2,10 Kč a výše (u plynu 1,10 a výše) nemá cenu z hlediska ekonomiky vůbec srovnávat. Nízkou sazbu dostanete i v případě, že máte jen elektromobil, žádný jiný velký elektrický spotřebič.
  • na různých místech (většinou) z rychlonabíjecích stojanů v cenách od 3 do 10,- Kč / 1 kWh. Druhá cena se už jeví jako příliš vysoká, výše zmíněné auto pak stojí na 100 km 120,- Kč, je tedy dražší, než auto na plyn. Ale pokud takovou cestu konáte jednou za dlouhý čas, ekonomiku celoročního provozu elektromobilu to zatíží minimálně.

Ovšem elektromobilisté mohou také vybíjet – a to nejen jízdou! Některé elektromobily už tuto možnost mají z výroby. Třeba Nissan Leaf se silnější 40 kWh baterií. Umí spolupracovat s tzv. hybridním měničem fotovoltaické (nebo vodní nebo větrné) elektrárny a pokud dům, kde parkuje, nedostává požadovanou porci elektřiny, prostě ji přestane ukládat/nabíjet se a začne dodávat/vybíjet se. Majitel jen nastaví, jak moc může jít dolů, aby mohl s vozem běžně jezdit. V Británii místní elektrárenské společnosti uzavřely s několika fleetovými provozovateli elektrických Nissanů smlouvy. Přebytky z výroby jejich elektráren budou ukládat do parkujících aut v areálu firmy. Naopak při krátkodobém nedostatku budou auta vybíjet do veřejné sítě.

Ikonická Tesla toto nabízí ve všech svých modelech. Zatím výhradně v tzv. Teslím ekosystému. Dodává totiž nejen vlastní elektromobil a domácí/průmyslové baterie Tesla PowerWall/PowerPack, ale prodává/pronajímá k nim i fotovoltaické elektrárny, když plně ovládla společnost Solar City. Dům se tak může stát nejen dlouhodobě elektricky soběstačným, navíc vyrábět palivo pro dopravu majitele Teslou, ale dokonce při nedostatku slunečných dní si Tesla doveze plnou baterii zvenčí a domu ji prostě přenechá.

Že elektromobil může fungovat nejen s domem, ale i jako pojízdná elektrická centrála, dokazuje čínský B.Y.D. 6, auto podobné Mercedesu B. Přímo v menu na palubovce navolíte mód zásobuj elektřinou a do nabíjecí zásuvky dáte kabel s redukcí. Na druhou stranu můžete třeba připojit elektrikou vrtačku, provést práci v terénu, vše schovat zpět do kufru a jet k dalšímu místu práce.

Slova – mohu si půjčit Vaši baterku – tak neznamenají žádnou vzdálenou budoucnost. Je to realita.

Ing. Radovan Burkovič