Dotace na elektromobily obcím podruhé

Dotace na elektromobily obcím podruhé

Když byla v listopadu 2016 oznámena možnost dotací pro města, obce a kraje, nejevili starostové, primátoři a hejtmani přílišného nadšení. I ti, kteří nakonec o dotaci požádali, s jejím čerpáním nijak nespěchali. Na zpracování byl sice čas jen do března 2017, ale nákup mohl proběhnout až do 1 roku od schválení dotace. Dost času na nezbytné soutěže a další maličkosti, spojené s nákupy z veřejných financí.

Vyhovělo 143 žadatelů, nakoupili 265 aut za 40 milionů korun. Většinou elektromobily. Pro velký úspěch se akce letos zopakuje. Nově mohou o dotaci na auta s alternativním pohonem žádat zájemci od 1. listopadu 2017 do 27. září 2018. Obce, kraje a jejich příspěvkové organizace. Ministerstvo životního prostředí je letos daleko štědřejší a rozdá 100 milionů korun.

Penězi podpoří nákup elektromobilů, aut s hybridním pohonem a na plyn. Podpora se liší, stejně jako loni, podle typu vozu, od padesáti tisíc do jednoho milionu korun. V případě elektromobilu osobního je to maximálně 250 000 Kč. U plug-in hybridu 200 000 Kč, auta na stlačený zemní plyn (CNG) dostanou 50 000 Kč. To znamená třeba u elektrického VW eGolf snížení ceny z 900 na zhruba 650 tisíc.

Jde o municipality, proto lze nakupovat i nákladní vozidla, minibusy a motorky. Včetně pracovních tříkolek. Takový minibus do 7,5 tuny třeba pro vožení dětí z mateřinek, důchodců nebo turistů v centrech lázeňských měst, podpoří MŽP milionem korun.

Pokud si někdo myslí, že se bude soutěžit, jako u projektů podávaných podnikateli či neziskovkami, mýlí se. Stát je na sebe hodný. Dotaci obdrží všichni, kdo splní dané podmínky. Až do vyčerpání 100 milionů korun. Navíc dotaci mohou municipality zkombinovat se zvýhodněnou půjčkou od Státního fondu životního prostředí. Pro obce a kraje bezúročnou, pro společnosti s většinovým podílem obce za příjemný roční úrok 1%.

Aby toho nebylo málo, zvýšil se příspěvek na osobní elektromobily, novinkou je podpora plně hybridních vozů, auto lze mít i na operativní leasing. Až kolem Vás neslyšně propluje starosta či primátor, místo v ukoktané Octávii nebo brumlajícím Superbu, v některém z modelů Tesly, víte, odkud vítr vane.

A bude to jen dobře, protože státní správa a samospráva by v tomto měla jít dávno příkladem. Jednak funkční MHD, aby si lidé auta vůbec nemuseli kupovat, dále nákupem nízkoemisní techniky a vozidel, a budováním nabíjecích míst u svých objektů konče.

Ing. Radovan Burkovič