Dovoz elektromobilu z EU ano či ne?

Dovoz elektromobilu z EU ano či ne?

Zdá se to nelogické, vozit elektromobil z EU, když máme doma prodejců dost. To je, ale i není pravda. Třeba Renault okázale již 5 let ignoruje český trh. Nedodává sem žádný ze svých elektromobilů. Přestože je jejich největším evropským výrobcem i prodejcem. Nekoupíte si u nás ani dvoumístnou elektrickou kapotovanou čtyřkolku Renault Twizy, ani městský Renault Clio, nazvaný v elektrické verzi ZOE, ani elektrickou limuzínu Renault Fluence Z.E., natožpak zdatného pomocníka pro řemeslníky, MPV Renault Kangoo Z.E.. Nejsme v tom v ČR sami, Slovensko si sáhlo na elektrický Renault ZOE až v roce 2017. Ostatní zmíněné vozy zde ovšem také nekoupíte.

Velikost trhu v ČR je prostě limitována, výstavba sítě rychlonabíječek se vleče tempem couvajícího hlemýždě a podpora nákupu se také nekoná. Třeba obyčejnou slevou z ceny auta 3-5 tisíc euro, jako v Německu, Rakousku či na Slovensku. Pár dotačních programů pro obce či podnikatele sice již vypsáno bylo, ale zájem byl malý. Proč složitě psát projekt, kde budu úředníkovi dokazovat, že benzínový Citroen Berlingo se spotřebou ve městě 8 L / 100 km je minimálně trojnásobně provozně dražší, než totéž auto Citroen Berlingo elekctric se spotřebou 15 kWh/100 km. Zatímco u spalovacího zaplatím jen za benzín 240,- Kč každých 100 km, u elektrického za elektřinu od 0,- do max. 75,- Kč. Prostě litr benzínu stojí 30,-, jedna kilowathodina maximálně 5,- Kč. Podle toho, kde a od koho ji pořídím. A to nepočítáme u benzínu či nafty s palivovými filtry, motorovým olejem, svíčkami, výfukovým potrubím a dalšími díly, které se musí pravidelně měnit. Elektromobil je prostě nemá a nic měnit nepotřebuje. Spousty dalších omezení v dotaci formou zákazu prodeje v době 5 let pak žadatele dokonale znechutí.

Dovoz elektromobilu z EU tak umožní nejen výběr vozu z daleko širší palety značek, ale také možnost mít ojetinu z bazaru, věc v ČR výjimečnou. Neprodávají-li se nové vozy, těžko čekat v bazaru zánovní a ojeté. V tom může pomoci Trendpark. Dáte mu vědět parametry Vašeho vysněného elektromobilu a on Vám jej pomůže sehnat. Dovézt do ČR, zajistit výhodné financování, pojištění a předání s českými SPZ. Doslova na klíč.

Nebo Trendparku dáte jen pár tipů z aktuální nabídky na některém ze známých evropských inzertních portálů, jako je například mobile.de nebo autoscout24.com, a on už se postará o vše ostatní. Vozidla prověří, vyjedná cenu a podmínky koupě, zajistí dovoz elektromobilu do ČR, jeho registraci, pojištění i případné financování.

Jak na takových portálech vybírat? Jednoduše. Autoscout24 je spíše celoevropský, takže vozidlo můžete mít i z Portugalska či Řecka, ale doprava je pak poměrně nákladnou záležitostí. Mobile se zaměřuje na německy mluvící země typu Rakouska, severní Itálie, švýcarských kantonů a SRN, nicméně i zde najdete vozy z Francie, zemí Beneluxu nebo Skandinávie. Pokud vybíráte, je vždy lepší nabídka od autorizovaného prodejce, která není podezřele levná. Záruky původu, počtu najetých kilometrů bez nehody, závad a celkového stavu vozidla jsou daleko vyšší, než u koupě od soukromé osoby. Paleta kritérií pro výběr na obou portálech je obrovská a můžete si doslova vymýšlet. Jen u vybavení vozu pozor, prodejci obvykle moc detailní v nabídkách nejsou. Co může u jednoho auta vypadat výhodně – třeba automatická klimatizace a navigace navíc – může u druhého vozu být také. Jen to není v detailním popisu uvedeno. To už je pak otázkou dalšího jednání s prodejcem. Pokud ovšem nevládnete jazykem, a to včetně odborného slangu a výrazů, moc toho sami nezvládnete.

A perlička na závěr? Trendpark Vám pomůže i s doplněním auta o odpovídající nabíjecí kabely či poradí s úpravou elektroinstalace ve Vašem domě či firmě.

Ing. Radovan Burkovič