Elektromobilita ve Frankfurtu ano nebo raději ne?

Elektromobilita ve Frankfurtu ano nebo raději ne?

V září 2017 se otevřely brány frankfurtského autosalonu IAA 2017. Už předem odřekla řada vystavovatelů. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. „Na prvním místě je finanční náročnost. Vždy se snažíme volit marketingové metody, které dávají značce nejvyšší přidanou hodnotu. Nevidíme tam návratnost investice,“ zdůvodnil absenci Peugeotu jeho šéf Jean-Philippe Imparato. Uvedl, že účast na takové akci stojí automobilku mezi 3 a 20 miliony eur, to je 80 až 500 milionů korun. Což potvrdili mimo záznam i jiní výrobci. Vždy záleží na rozsahu expozice.

Návštěvníci přitom mohou získat rychlejší a aktuálnější přehled na internetu, a to online. Nečekat dlouhé měsíce, až se bude konat veletrh. Vzhledem k aférám automobilek, kdy každý měsíc vychází na světlo další podvody s jedovatými emisemi dalších značek, je to nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové. I když Frankfurtský autosalon je stále jedna z nejvýznamnějších automobilových výstav světa, letos se koná už 67. ročník, je útlum pravidelnému návštěvníkovi jasný na první pohled. Expozice jsou menší, komornější, část výrobců zcela chybí, některé haly jsou uzavřené, jedna dokonce prezentuje jen výrobce autodílů.

Protestovali rovněž aktivisté Greenpeace. „Vyzýváme automobilový průmysl, aby radikálně ustoupil od spalovacích motorů, pryč od benzinových a dieselových aut,“ agitoval jejich energetický expert Andree Boehling. „Automobilky pomalu začínají rozumět problému, chtějí změnu směrem k elektromobilitě, ale ta ve skutečnosti probíhá až příliš pomalu. Dokonce i v roce 2025 chtějí prodávat tři čtvrtiny automobilů s klasických spalovacím motorem. A to je naprosto neslučitelné s jakoukoli ochranou klimatu.“

A zde, vzhledem k čistému vzduchu a tichu, které přiváží elektromobily, je vidět ta největší potíž. V České republice je průměrný věk automobilu 13-15 let. Tak dlouho trvá jeho obměna. Jestliže i v roce 2025 bude v nabídce automobilek jen ¼ elektromobilů, nejenže se budou po 8 let stále kupovat spalovací vozy, hlučné a jedovaté, ale i po roce 2025, až dnes narozené děti usednou do 2.třídy základní školy, budou potkávat na ulicích neustále více něž ¾ spalovacích vozidel. Nejméně do svých 23 let si budou „užívat“ hluku a jedů. Otrávíme život na minimálně další 2 generace.

A nabídka autosalonu Franfurt s tím korespondovala. Mraky nových spalováků, již ve výrobě nebo za pár měsíců do ní nastupující. Evropští, a hlavně němečtí výrobci, v jejich předvádění  doslova excelovali. Pokud už hovořili o elektromobilitě, pak ukázali maximálně koncepty, které si už odbyly premiéry na dřívějších akcích. O nasazení už nehovoří v roce 2018, nyní „letí“ rok 2020. Ovšem, stále jen hovoří…….

Největším překvapením byli ve Frankfurtu výrobci z Číny – hned 3 (WEY, Chery a Borgward). Stánky měly na velmi výrazných místech mezi zavedenými automobilkami a prezentacemi se s nimi mohly rovnat. Vystavené modely vypadaly k světu. V Evropě se sice svá převážně elektrická SUV prodávat nechystají, ale jako demonstrace síly čínské ekonomiky v elektromobilitě to bohatě stačilo.

Kam se ubírá automobilový svět možná nejvýmluvněji ukázalo, že jednu celou halu výstaviště zabraly expozice firem, které mají k automobilismu hodně daleko. Spíše ho úspěšně nahrazují. Třeba služba na sdílení jízdních kol. Jen dokreslily tragikomičnost situace.

Ing. Radovan Burkovič

 

[FOTO: www.iaa.de]