Já bych se s tím do hor nepouštěl….

Já bych se s tím do hor nepouštěl….

Máte elektromobil? Pak jste pro své okolí zajisté onou příslovečnou, bílou vránou. Prozatím. Hezky Vám to ukáže i taková obyčejná věc, jakou je třídní sraz po 30 letech.

U horského hotelu v Beskydech, v nadmořské výšce atakující 700 metrů nad mořem, se parkoviště pomalu plní vozy spolužáků a spolužaček. Z Olomoucka doráží architekt v obrovské luxusní osobní naftové dodávce Mercedes, která mu slouží i jako kancelář pro návštěvy staveb, nouzově pro přespání. Z Ostravy ředitel velké firmy v povinné manažerské uniformě, naftovém VW Passat. Několik dalších, obvykle naftových aut hledá volná místa. Někdy jsou pro radost, jako legendární Brouk, jen v novém provedení VW Beetle, jindy ryze praktická rodinná MPV.

Pár lidí volí spolujízdu, třeba s kamarádkou z lavice. Jen výjimky doráží MHD. Jediná vlaštovka dojíždí 36 km na horském kole. Smekají nad tím výkonem všichni. Po sprše a změně dresu se zařadí mezi účastníky. Návštěva pokoje se sušícími se svršky podbízivě hlodá – i cyklisté mají své „zplodiny“.

Jeden jediný vůz na parkovišti trochu nepatřičně vyčnívá. Malý elektrický městský Peugeot Ion v celoplošném, bílozeleném polepu. Motivy baterie s plusy a mínusy a obrovské nápisy Elektromobil nenechají nikoho na pochybách, co je jeho palivem. Stojí uprostřed plochy, hned vedle vysokého zeleného smrku a pouliční lampy. Na ní visi obyčejná krabice se 4 zásuvkami. 2 obyčejné domácí 230V 16A, 1 silnější 400V 16A a nejsilnější 400V 32A. Ano, hotel prozíravě nabízí svým návštěvníkům nabíjení elektromobilu zdarma. Od elektrokol, přes skútry, malá auta do města až po luxusní elektrické koráby Tesla. Výkonem necelé 4, dále 11 a taky 22 kW. Tesly se 100 kWh baterií se z tak jednoduchého zařízení, pořízeného doslova za pár korun, nabijí z nuly do plna za 5 hodin. Hotel k využívání „nabíječky elektrovozidel“ motivuje své návštěvníky i prakticky. Jde jim příkladem. Vyjma horských kol na pohon čistě lidský, zapůjčuje i ta na pohon elektrický.

Jediný přítomný elektromobil právě dělá to, co s oblibou dělají všechny parkující elektromobily. Nabíjí se. Tenhle drobeček musí. Měl by sice pouhých 80 km z papírového dojezdu 150 km hravě zvládnout bez něj, ale zkušenosti říkají opak. Dvě třetiny jízdy byly do kopce, v plném obsazení. Jízda nebyla nijak úsporná. Jelo se, co povolily značky a provoz, mírně přitápělo. Do horského cíle dorazilo autíčko s pouhými 2 kWh v baterii, z původních 15. Spotřeba 16,25 kWh/100 km, místo obvyklých 12. Já bych se s tím do hor nepouštěl, byla reakce spolujezdců i účastníků srazu. Opravdu?

Auto se na parkovišti nabilo za necelé 4 hodiny do plna, na 16 kWh. Přijeli jsme na odpolední kávu, v době večeře jsme už měli nabito. Pokud bychom žádali rychlejší nabíjení, třeba do 20 minut, pak 30 km od hotelu, směrem do údolí, stojí rychlonabíječka. Další nabíjecí místa v okolí nabízí mapy, dostupné každému na internetu. Třeba evmapa.cz. Na slovenské straně je jich dokonce více a všechno rychlonabíječky. Nouzově jsou zásuvky po cestě všude, v každém domě. Stačí poprosit.

Nevěřící Tomáše šokovala zpáteční cesta elektromobilem. Inu, je to z kopečka. Zařazením Neutrálu automatické jednostupňové převodovky se motor zcela vypne. Žádných 800 otáček a nestálé spalování benzínu či nafty na volnoběh. Prostě nula. Světla, rádio, ventilátor atp. hravě zvládne běžná „startovací baterie“. I tu elektromobily mají, slouží třeba k dálkovému odemykání auta. Na rozdíl od spalovacích aut, umí elektromobil rekuperací při brzdění své baterie sám nabíjet. První kilowathodinu jsme tak spotřebovali až po polovině jízdy. Já s tím do hor klidně jezdím. A nejsem sám. Třeba nedaleko Vsetína má stejné malé elektrické přibližovadlo majitel horského hotelu, stojícího až na vrcholu sjezdovky.

Ing. Radovan Burkovič