Jaký elektromobil si vybrat?

Jaký elektromobil si vybrat?

Otázka “Jaký elektromobil si vybrat?” by mohla znít neznalému laikovi provokativně. Ony se nějaké elektromobily prodávají? Ano, dokonce už dlouho a úspěšně. Pravda, jejich nabídka není zdaleka tak široká, jako spalovacích vozů na benzín, naftu či plyn, ale už je z čeho vybírat. A vůbec nevadí, že spalovací automobily se kontinuálně rozvíjí a sériově vyrábí zhruba od roku 1913. Zatímco elektrický pohon, po krátkém intermezzu v 90.letech minulého století, se naplno vrátil až od roku 2010. Zejména v kategorii osobních aut si už zájemce najde svého favorita skoro v každé třídě.

Měl by zvolit takový, který vyhoví jeho potřebám z hlediska:

-velikosti (malý městský, střední hatchback, MPV, SUV, dodávka, luxusní limuzína či SUV…)

-užitku (co nebo koho budete vozit)

-dojezdu (kolik denně najedete, kudy)

-nabíjení (kde budete nabíjet, kolik času tím můžete strávit)

-dostupnosti finanční a servisu.

Třeba malý, městský vůz, pro 2 lidi je na trhu zastoupen více než slušně – Renault Twizy, Smart ED, Aixam electric (také ve verzi od 15ti let), Biró, Velor X-trike tříkolka i čtyřkolka. Většinou dojezd od 50 do 100 km na 1 nabití, běžné nabíjení z obyčejné zásuvky v řádu několika málo hodin.

Malý, městský vůz pro 4 či skoro 5 osob nabízí paletu rozdílnou jak velikostně, tak dojezdově – klasická trojčata Peugeot Ion/Citroen C Zero/Mitsubishi iMiev, Volkswagen eUP!, BMW i3, Yogomo Q9, Fiat 500e, Renault Zoe. Většinou dojezd od 100 do 150 (i více) km na 1 nabití, běžné nabíjení z obyčejné zásuvky v řádu několika hodin a také rychlonabíjení v řádu pár desítek minut. Nebo schopnost nabíjet rychle třífázově z klasických českých červených pětikolíkových zásuvek v každém domě a tím být do budoucna zcela nezávislý na jakékoliv budované síti rychlonabíječek i jejich provozovateli.

Střední vůz pro 5 osob. velikostně jako VW Golf – Nissan Leaf, Volkswagen eGolf, Hyundai Ioniq, Chevrolet Bolt/Opel Ampera, Mercedes Benz B electric, Ford Focus electric, Renault Fluence ZE, Tesla Model III. Tady se dostáváme do velice rozmanité kategorie vozů pro běžné denní použití s dojezdy od 160 km výše. U nejnovějších modelů, osazených bateriemi kapacit 40 či 60 kWh, pak 300 a více km na jedno nabití. Rychlonabíjení je prakticky nutností a ceny se pohybují v rozmezí od 700 tisíc do 1,2 milionu Kč s DPH. Vždy však dostáváte vůz v nejvyšší výbavě a s automatickou jednostupňovou převodovkou, jak velí elektrická filozofie.

Zajímavou kategorií jsou pracovní i osobní MPV automobily, jako Nissan eNV200, Citroen Berlingo E/Peugeot Partner E či Renault Kangoo ZE. Nabízejí více prostoru pro posádku i náklad a řemeslníci jimi bývají nadšeni. Často zjistí, že úspora z jejich provozu je okamžitá. Dříve platili leasing, palivo a drahý servis. S elektromobilem zůstal jen leasing, palivo je zanedbatelná položka a servis zlevnil násobně krát. Jejich jediným neduhem je prozatím malý dojezd okolo 120 km, výrobci s nimi počítají spíše jako s rozvážkou po městě atp.

Kdo je zatížen na módu SUV, může si vybrat elektrické SUV střední či luxusní – Kia Soul EV nebo Tesla Model X. Zatímco první pořídí do necelého milionu korun, druhé je otázkou milionů několika. Ovšem zatímco první je dobrou alternativou středním vozům, jak dojezdem okolo 200 km, tak topením/klimatizací tepelným čerpadlem a vyspělým infotaimentem, druhé je špička na trhu, která v mnohém předčí letité spalovací příbuzné. Filtry například dokáží vzduch v kabině ochránit před chemickým útokem a autopilot doveze posádku na zvolené místo bez doteku lidské ruky či nohy, včetně zaparkování.

Kategorií samou pro sebe, od roku 2012, je směr elektromobility udávající Tesla Model S, luxusní sportovní sedan. Dle modifikace 4-7 místný, dle velikosti baterií dojezd 300-500 km, prvotřídní výbava a doživotní rychlonabíjení na neustále se rozšiřující síti Superchargers po celém světě v ceně vozu.

OBECNÉ RADY PRO VÝBĚR, ať už si zvolíte malý městský vůz nebo rovnou některou Teslu:

– dojezd nad 100 km rychle s topením/klimatizací (dnes mají i střední elektromobily přes 250 km)

– možnost rychlonabíjení nebo lépe silná palubní nabíječka (nabijete rychle z červeného 5kolíku)

– moderní topení/klimatizace (tepelné čerpadlo)

– dobrá navigace s ukládání nabíjecích míst

– tempomat, vyhřívaná sedadla a volant.

TAK UŽ VÍTE, KTERÝ ELEKTROMOBIL BY VÁM SLUŠEL?

Ing.Radovan Burkovič