Jezdit na benzín je fakt legrační

Jezdit na benzín je fakt legrační

Jezdit na benzín je fakt legrační. Nevěříte?

Holíte se benzínovým holicím strojkem? Fénujete si vlasy benzínovým fénem na vlasy? Pracuje Váš počítač na benzínový motor, s výfukem umístěným svisle za obrazovkou? Má kopírka u Vás v kanceláři benzínový pohon? Používáte v kuchyni ruční benzínový mixér? Díváte se na televizi s benzínovým pohonem? Má Vaše dítě oblíbenou hračku, pochodujícího plyšového pejska, s benzínovým motorkem s výfukem místo ocásku? Koupili jste si brambůrky v benzínovém prodejním automatu, který Vám je vydal i se závěrečným zapískáním sirény na výfuku vzadu? Přinesl Vám číšník v restauraci benzínový přenosný platební terminál, když jste chtěli platit kartou? A protože mu přestal fungovat, dolil do něj benzín z malého kanystru, který nosil v kapsičce číšnické vesty?

NE?! ALE JAK TO?

Naučili jsme se používat elektřinu pro mnoho věcí denní potřeby.

TAK PROČ NE PRO DOPRAVU?

Nezávislá elektromobilita přece funguje úplně stejně. Ve svém domě máte na zdi zásuvku. Obyčejný červený pětikolík. Parametry 400V 16A (výkon 11 kW) nebo dokonce 400V 32A (výkon 22 kW). V garáži Vám parkuje obyčejný městský Renault Clio, v plně elektrické verzi pojmenovaný ZOE. V roce 2017 už má nadstandardní dojezd až 400 kilometrů díky 41 kWh baterii. Poskytuje pak úplně jiný zážitek z jízdy. Žádný hluk od motoru, žádné vibrace. V koženém interiéru si plně vychutnáte kvalitní hudební systém značky Bose. Plynulé rozjezdy a brzdění jsou ovlivněny jak možností ovládat zrychlení i brzdění jen pedálem plynu, tak jednostupňovou automatickou převodovkou. Nízké provozní a servisní náklady jsou samozřejmostí.

Nabíjení auta není žádný problém. Pomocí obyčejné domácí zásuvky, kde nabíjíte třeba mobilní telefon, sice zabere z nuly do plna 15 hodin, ale zmíněné červené pětikolíky ho násobně urychlí. Zvládnete ho pak za 4, respektive jen za pouhé 2 hodiny. Nepotřebujete na to celou noc. Dokonce při zastávce na oběd během dne si za 30 minut nabíjení prodloužíte dojezd o dalších 120 kilometrů. Vzdálenost Ostrava-Olomouc.

Pětimístný hatchback přitom nabízí 338 L zavazadlového prostoru a většinu dílů sdílí se svými spalovacími kolegy. Můžete s ním na dálnici, rychlost 135 km/hod. pro něj není překážkou. Točivý moment 250 Nm a síla motoru 68 kW mu dává i v nízkých rychlostech velmi velkou tažnou sílu a zrychlení. Z 0 na 100 km/hod. to zvládne za 13,2 s. Samozřejmostí je celá řada airbagů, ABS, ECS, asistent rozjezdu do kopce HSA. Komfort doplňuje automatická klimatizace, denní LED svícení, aplikace pro vzdálené ovládání elektromobilu (nabíjení, vytápění, klimatizování před odjezdem).

A co víc, nabijete ho nezávisle zcela všude. Bez nutnosti stavby sítě rychlonabíječek. To je skutečná nezávislost. Jako u Vás doma, s elektrickými spotřebiči, které denně používáte.

PROČ JEŠTĚ JEZDÍTE SPALOVACÍM AUTOMOBILEM?

Ing. Radovan Burkovič