Majitelé vozů Tesla se dočkali druhého Superchargeru v ČR. Oslavili to.

Majitelé vozů Tesla se dočkali druhého Superchargeru v ČR. Oslavili to.

Dlouhou dobu, 4 roky, byla Česká republika bílým místem na mapách Tesla Supercharger. Toho, co dělá automobily Tesla tak báječnými elektromobily i po stránce doplňování paliva. Celosvětově zajištěné nabíjecí infrastruktury. Místo výkonu běžných rychlonabíječek, max. 50 kW, nabízejí 125 kW. Místo jednoho nabíjecího stojanu obvykle 4, 6, 8 a více.  Jsou také vyhrazeny pouze vozům značky Tesla – nemusí tak čekat nikde v řadě. A donedávna bylo doživotní nabíjení zdarma v ceně vozu.

Více než rok jsme měli konečně první. Vystrkov u Humpolce, bezprostředně po sjezdu z D1, vedle klasické čerpací stanice Benzina. V obvyklém, nikdy nevyhlášeném závodě, mezi Čechy a Slováky jsme však zůstali v poli poražených. Nejenže ho měli dříve u Zvolena, ale brzy přidali i další v hlavním městě Bratislavě.

Nyní, od 23.9.2017, jsem opět – řečeno hráči karet – dorovnali. Na 2 místa i v ČR. Vestec u Prahy, Hotel U krbu a jeho parkoviště, nabízí nejen nabíjecí zázemí pro vozy Tesla, ale doplnily ho, stejně jako Vystrkov u Humpolce, kde se o to postaral EON, i pomalejší rychlonabíječky pro ostatní elektromobily. Pro změnu od ČEZ. Všichni na tuto událost netrpělivě čekali, protože šedá ikona na mapách nabíjecích míst Tesla stále ne a ne zčervenat. Dnes už červená bude, jak si může každý ověřit na webu https://www.tesla.com/en_EU/supercharger. Majitelům elektromobilů Tesla pak přibude i v jejich online aktualizovaných navigacích.

Tesla klub Česká republika samozřejmě každé otevření jak u nás, tak u kolegů na Slovensku, oslavil. Srazem vozů Tesla a setkáním jejich majitelů. Nejinak tomu bylo i v sobotu 23.9.2017, kdy se dopoledne konala nejprve neveřejná část pouze pro zvané a registrované majitele vozů Tesla. Očekávalo se jich nejméně 30 ze zhruba 150 vozů, registrovaných v ČR. Teprve po poledni došlo i na další elektromobilisty, protože se současně otevíraly i rychlonabíjecí stojany pro jejich vozy.  Tak ve 14 hodin nastal přesun k autům a focení, spanilá jízda a poté volná diskuse ať již u aut, v salónku nebo v prostorách restaurace. Dobrovolníci pořádali jízdy pro veřejnost, které v poslední hodině doplnilo promítání klipů a krátkých videí, týkajících se Tesly. 

Když se nyní podíváme na mapu ČR, je tam ještě jeden šedý bod u Olomouce. Zčervenaly však už body v Polsku – Poznaň, Wroclaw, Katowice – a dalších 5 je ve výstavbě. Střední Evropa je tak zasíťovaná. Západní a střední Evropa se zahušťuje, východní Evropa staví. Další Superchargers se chystají v Litvě, Lotyšsku, Estonsku, Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku, mnoho jich roste na Ukrajině. Posledním příspěvkem majitelům Tesel byla loni z ČR volná cesta do Čechy tolik opěvovaného Chorvatska. V něm je Superchargerů již 5, ten nejjižnější až pod Makarskou. A bude to všechno potřeba o to více, že první, sériově vyrobené “lidovější” elektromobily Tesla Model III, už mají v USA své majitele. Počátkem roku 2018 bychom se ho měli dočkat i v Evropě, kde si ho objednalo několik set tisíc čekatelů. To využívání Superchargers dále vytíží a fronty na nabíjení je asi to poslední, co by si majitelé Tesel přáli.

Ing. Radovan Burkovič