Na elektromobil musím mít doma nabíječku. Nebo ne?

Na elektromobil musím mít doma nabíječku. Nebo ne?

Elektřina je palivo. A tím nemáme rozhodně na mysli, že na výrobu 1 litru benzínu či nafty se spotřebuje jen v rafinerii 1,3 kWh elektřiny. Zatímco na totéž množství dokáže elektromobil ujet čistě, v tichu a bez vibrací přes 10 kilometrů. S elektřinou, jako palivem pro elektrovozidla, se pojí jeden hodně zakořeněný mýtus. Spalovací auto musí mít čerpací stojan, elektromobil musí mít nabíjecí stojan. Bez toho ani jeden nejede. Ano, toto je praktická ukázka spalovacího paradigmatu, spalovacího myšlení. Když benzín, naftu ani plyn, si doma do spalovacího vozu nevyrobíme ani nenatankujeme, tak u elektromobilu to musí být stejné. OMYL.

Elektromobil nabijete – stejně jako mobilní telefon – z každé elektrické zásuvky. Té běžné, co máte doma, obvykle 230V 10A. Dodává za 1 hodinu do baterie elektromobilu 2,3 kWh elektřiny, množství k ujetí zhruba 20 kilometrů. Že to je málo? Jak se to vezme. Třetí největší město České republiky, Ostrava, má napříč právě oněch 20 kilometrů. Ostatní jsou ještě menší. Chcete větší dojezd a rychlejší nabití? Prosím, beze všeho. Většina domácností má pračku nebo myčku. Ty musí být zapojeny do zásuvky 230V se samostatným jističem 16A. To už elektromobilu umožní nabít za 1 hodinu 3,6 kWh, palivo na více než 30 km jízdy. A když se rozhlédnete ve svém rodinném domě, najdete i silnější zásuvku. Třífázovou 400V 16A. Známý červený pětikolík. Z ní už můžete za hodinu dostat do baterie 11 kWh na více než 100 km jízdy. Z Prahy do Ústí nad Labem nebo z Brna do Olomouce. Stačí jen málo, aby to elektromobil uměl přijmout. Aby měl tzv. “silnou” palubní nabíječku. Hardware a software, který mu to umožní, přímo v kufru auta. Dokonce umožní vzít i 22 kWh, což je stejný pětikolík ve starších rodinných domech, který lidem umožnil používat doma kotoučovou pilu na dřevo nebo stavební míchačku.

Není takových vozů na trhu kupodivu mnoho. Namátkou městský Renault Zoe (elektrické Clio), dvojmístný Smart ED, běžný Mercedes Benz B electric a samozřejmě luxusní vozy Tesla. Ty si vozí silné palubní nabíječky (11, 22 i 43 kW) a jsou tak prakticky nezávislé na čerpacích stanicích pro elektromobily, jak se taky rychlonabíječkám říká. Ty, s výkony 50 kW a vyššími, dokáží nabít elektromobil opravdu rychle. Třeba malý městský Peugeot Ion za 10-15 minut z nuly na 80%. Jinak toto čtyřmístné autíčko nabíjíme alespoň 4,5 hodiny z běžné domácí zásuvky 230V 16A, více si jeho palubní nabíječka vzít neumí. Pro neznalé výše uvedeného tak nabíjení elektroaut připomíná onu neznámou, španělskou vesnici. Uvidíme, které myšlení u automobilek převáží. Zda to spalovací nebo elektrické. Zda spalovací s nutností výstavby sítě rychlonabíjecích stojanů nebo nezávislé, kdy stačí zpřístupnit ony červené pětikolíky, které jsou dnes na každé pumpě. Bez nutnosti stavění nových věcí.

Ing. Radovan Burkovič