Přejít na alternativní pohon – vyzkoušejte si to!

Přejít na alternativní pohon – vyzkoušejte si to!

Mnoho českých řidičů se začíná, v souvislosti s obměnou vozu, poohlížet po alternativních pohonech. Nasazení zemního plynu (CNG) do běžných firemních flotil a prozatím nesmělé testování elektromobilů jim k tomu jen nahrává. Jednak se mohou seznámit s běžným denním používáním alternativ, za druhé se setkávají s poměrně novými ojetinami s alternativními pohony, které firemní flotily po 2-3 letech kvůli kilometrovému nájezdu obměňují.

Nedávno publikovaný průzkum společností KPMG a FOCUS mezi českou populací hovoří jasně. Průměrné stáří auta v ČR je 13 let, okolo této hodnoty se pohybuje dlouhodobě. Hybrid by si koupilo 15 % Čechů, elektromobil 13 %. Bionaftu za alternativu už nepovažuje většina lidí. Třetina nových vozů na alternativní paliva ale není konečné číslo, snížení ceny a vyšší hustota nabíjecích stanic by podíl nově nakoupených vozidel dále zvýšily. Dokonce Češi ani nevolají po zkrácení rychlonabíjecí doby u elektromobilů, průměrně počítají se 46 minutami.

V praxi se čeká na běžný stav, na který jsou v ČR řidiči zvyklí. Naftová auta, s levnějším provozem díky donedávna nižší ceně paliva  a klasicky nižší spotřebě v litrech na 100 km, byla vždy dražší v pořizovací ceně o +-10%. Podobně tomu je u továrně vyráběných aut na zemní plyn. Pokud by stejnou cenovou politiku nasadily automobilky u elektromobilů, vybrala by si je jako nové vozidlo už třetina řidičů. Ne pouze 13%.

Přitom pro 45 % řidičů je elektrický pohon vhodný pro jejich potřeby. Typicky najezdí za rok 5–10 tisíc kilometrů (33 %) nebo 20 a více tisíc km (20 %). Hodně fanoušků elektromobility je mezi uživateli starších vozů. Část z nich už na trhu s ojetými vozy alternativní pohony nakupuje.

V České republice jsou to prozatím takové vlny. Jedna proběhla v roce 2014, kdy ČEZ uvolnil prodeji část objednaných, neodebraných malých městských elektromobilů Peugeot Ion. Druhá vlna počátkem roku 2016, kdy naopak ČEZ vrátil stejné elektromobily po ukončení leasingu a Peugeot ČR je rozprodával. Třetí vlna v roce 2017 nabídla rozmanitější portfolio. Na trh se dostaly, po ukončení leasingu v zahraničí, zde doposud neprodávané Fiaty 500e. Současně ukončil činnost velký carsharingový projekt emuj.cz a v nabídce se objevily jak déle sloužící Peugeoty Ion, tak mladší Nissany Leaf. Což už je vozidlo velikosti VW Golf.

Stále sice platí, že za bazarovou elektrickou nabídkou je dobré se poohlédnout po celé Evropě, ostatně tuto službu nabízí i Trendpark, ale ještě lepší je vozidlo si na nějakou dobu půjčit a důkladně ho prozkoušet. A k tomu pomůže Trendpark také, díky službám půjčovny elektrických vozidel různých značek.

Ing. Radovan Burkovič