V závodě tahačů by to byla bomba

V závodě tahačů by to byla bomba

V závodě tahačů by to byla bomba, poznamenal trefně v diskusi kolega nad parametry toho, co předvedla americká elektrická automobilka (že by elektromobilka?) Tesla Motors. A to můžeme z pozice občanů České republiky, odkud vyjely úspěšné nákladní speciály nejen do závodů tahačů, ale i na prokletý Dakkar, a dokonce dvou značek – LIAZ a TATRA, prohlásit s plnou vážností.

Dlouho předem ohlášené uvedení elektrického tahače návěsů, neboli trucku, proběhlo standardně jako one man show v podání jejího CEO a vizionáře v jedné osobě, Elona Muska. První tahačem se zvýšenou prodlouženou kabinou včetně zadního prostoru pro spaní přijel i s návěsem, vystoupil jako král ze zlatého kočáru a začal. Mezitím druhý menší tahač v krátkém provedení zaparkoval vedle.

Prezentace musel ohromit dosavadní výrobce této tradiční (nejen) americké záležitosti. Měli by se začít bát, že se Tesle podaří postupně přebudovat celý jejich trh. Ohlášené parametry Tesla Semi Truck:

– z 0 na 60 mil/hod (96,6 km/hod) za 5 sekund prázdný (diesel za 15s)
– z 0 na 60 mil/hod (96,6 km/hod) za 20 sekund plně naložený (diesel dlouho přes 1 minutu)
– 4 motory na zadních nápravách (funkční je i se dvěma motory)
– rychlost jízdy do kopce stoupání 5% je 65 mil/hod (diesel max.45 mil/hod), 105 versus 73 km/hod
– automatické nouzové brzdění, udržování v jízdních pruzích, upozornění na kolizní situaci
– dojezd 500 mil (805 km) při plném zatížení a jízdě dálniční rychlosti (60 mil/hod=96,6 km/hod), přičemž dle průzkumů je 80% cest kamionů pod 250 mil (403 km)
– součinitel odporu Cd = 0,36 (diesel 0,65-0,7), je lepší, než má supersport Bugatti Chiron (0,38)
– s nabíjením se počítá v době nakládky/vykládky, jina tzv. Megachargery budou vybuduje Tesla po celém světě
– na dalších 400 mil (644 km) se Tesla Semi truck nabije za 30 minut
– záruka 1 milion mil (1.610.000 km)
– vychytávka – průměrně 1x ročně každý kamion rozbije čelní sklo (kámen, pták….). Tzn. stání v servisu, vůz nemůže pracovat a vydělávat. Tesla Semi truck má nerozbitné čelní sklo….

A to není všechno. Bezpečné sedadlo řidiče umístěné uprostřed vozu, přenášení obrazu za vozidle na 2 obrazovky, namísto zpětných zrcátek. Nízké a dobře rozložené těžiště díky bateriím uprostřed mezi nápravami, tedy minimální riziko převrácení kamionu a prevence proti zvednutí přeloženým návěsem. Také věci známé z osobních vozů Tesla, jako ovládání dálkovou aplikací v chytrém telefonu s možností napojení na dispečink, ten pak bude mít o vozech komplexní přehled. Také automatizované dohrávání firmware a další online vychytávky bude mít řidič k dispozici. Náklady na provoz by neměly překročit 1,26$/míli (diesel má 1,51USD/míli).

Doufejme, že sliby dopadnou Elonu Muskovi dobře a v roce 2020 budou na trhu. My se pak ve vlasti předválečných elektrických Pragovek a elektrických Avií, prodávaných v USA pod značkou Smith Newton na přelomu 20. A 21.století, dočkáme konečně silnic bez hlučných a kouřících monster.

Ing. Radovan Burkovič