Vymazlený elektrický Fiátek u Trendparku

Vymazlený elektrický Fiátek u Trendparku

Staré dobré Cinquecento, populární (nejen) u slečen, řekne si každý, kdo zahlédne na ulici tohohle hbitého drobečka. U Trendparku právě doplnil nabídku vozů k prodeji. Roztomilý doplněk image, nákupní taška i nekomplikovaný nástroj pro přepravu z periferie do centra měst, a zejména pak po centru samotném, to je legendární pětistovka, která poslala po 2.světové válce Italy do aut. Dnešní Fiat 500e respektuje pouze vzdáleně vnější podobu, vnitřnosti jsou zcela jiné. Včetně elektromotoru a baterie, což označuje ono „e“ za číslem „500“.

Fiat 500e se veze na vlně obliby retromodelů. Miloučký design doplnily vtipně řešené detaily a prvky luxusu. Mezi elektrickými auty vyčuhuje z řady podobně, jako třeba Smart ED. Fiat je sice 4místný, ale 2 místa vzadu jsou opravdu spartánská. Přístup k nim je pouze předními dveřmi, po sklopení a posunutí předních sedadel. Zvenčí auto zaujme na první pohled. Barevně odlišená zpětná zrcátka, dvoubarevné retro poklice na kolech, veselé pastelové barvy vně i uvnitř, jejich kombinace, to vše odlišuje malý Fiátek od moderních, uniformních aut. Nelze tvrdit, že se jedná automobil pro slečny, i spousta mužů propadla jeho kouzlu.

I užitku, zejména pro 2, v něm najdeme dost. Nákupní taška má zavazadlový prostor o základním objem 185 litrů, po sklopení zadní lavice (za příplatek dělené) je to již 610. Na rovnou plochu bez schodu ovšem zapomeňte, tohle je stylovka, žádný užitkáč MPV.

V centrech měst se budete proplétat s grácií a díky elektromotoru i velmi svižně. Vejdete se doslova všude. Fiat 500e má velmi malou šířku a délku (3546 mm  x 1627 mm). Nalezení vhodného místa na zaparkování je skoro nuda. Problémem mohou být jen velké, masivní dveře. Při neopatrné manipulaci potrápí lak vozu, zaparkovaného vedle. Na parkoviště je pětistovka připravena, průměr otáčení je pouze 9,2 metru.

Jízdní komfort kupodivu moc nehledejte, důvodem je sportovněji naladěný podvozek, který se nezalekne prudšího jízdního manévru. Pohodlí šlo o kousek stranou, řidič má v rukou malý vůz, schopný ostřejší jízdy (8,8 s z 0 na 100 km/h) a rychlejších dálničních přesunů (142 km/h). Aerodynamický hluk je velmi nízký i při vyšších rychlostech. Díky kvalitnímu povozku se vůz na nerovnostech nevlní. Velmi málo je přes svou stavbu citlivý na boční vítr. Váží díky bateriím sice 1.352 kg, má ale extrémně nízké těžiště a výjimečnou stabilitu.

Nádherný zvenčí i zevnitř přináší kromě kůže třeba automatickou jednostupňovou převodovku ovládanou jen 4 tlačítky (P – R – N – D), chromované vnitřní kličky dveří, sklápěcí opěrky rukou zvlášť pro každé přední sedadlo, kulaté opěrky hlav s prohlubní, transparentně prošívaná dvoubarevná vyhřívaná sedadla, stylový sdružený ukazatel rychlosti formou barevného displeje, klimatizaci a vytápění tepelným čerpadlem (ušetří až 60% energie oproti běžným), kvalitní rádio s CD a mnoha reproduktory, satelitní navigaci, Bluetooth, Blue & Me telematiku, elektrické ovládání oken i vnějších zrcátek, systém proti krádeži, bezklíčové dveře, odkládací pozice pro nápoje i drobnosti, přední i zadní integrované mlhovky, denní svícení, horní spojler nad zadními dveřmi, perforované spojlery u nárazníků a desítky dalších maličkostí, které vytvářejí osobitý design vozu. Fiat 500e nabízí nejvyšší výkon ze všech verzí Fiat 500 a také nejvyšší výbavu a příslušenství.

Elektrický motor 83 kW překvapí výkonem i záběrem (111 koní, 200 N/m). Baterie 24 kWh Li-on je kapalinou chlazená a složená z 97 článků. Pohon předních kol doplňují asistent při rozjezdu do kopce, trakční kontrola, rekuperační brzdy všech 4 kol, kotoučové brzdy s ABS a stabilizačním systémem, posilovač řízení, tempomat a parkovací čidla. O bezpečnost se starají také přední a boční airbagy. Dojezd je 140 km v zimě (včetně topení tepelným čerpadlem) a 190 km v létě (s klimatizací).  Nabíjecí kabel a povinná výbava jsou ukryty pod víkem dna zadního kufru. Ze zásuvek Mennekes nebo červeného pětikolíku nabijete z 0 na 100% za 4 hod. (AC 6,6 kW, 400V), z domácí zásuvky 230V pak za necelých 7 hod.. Typicky přes noc, o polovinu levnějším nočním proudem. Není problém přiblížit se dojezdové vzdálenosti 200 km na 1 nabití.

Takže pánové, teď už víte, co bude slušet manželce či milence o Ježíšku. A dámy vědí, o co si říct a čím si udělat radost. Fiat 500e je ta správná volba.

Ing. Radovan Burkovič