Z elektromobilu do elektrobusu

Z elektromobilu do elektrobusu

Každý to znáte. Dojedete do většího města a máte na výběr z prostředků hromadné dopravy, povětšinou elektrifikované. Tramvaje, trolejbusy, metro. Ty všechny používají elektřinu ke svému pohonu už desítky let. Pak k zastávce dorazí obstarožní naftový autobus a je po idylce. Hluk, vibrace, dusivý zápach. V zimě, či podzimních plískanicích, je to poslední obzvláště výživné. Novější vozidla jsou na tom o něco lépe, ale taky žádná sláva. Vždyť i ve spalovacím autě autobus či náklaďák raději hned předjedeme. V poslední době přicházejí do módy vozidla MHD na plyn. Třeba třetí největší město ČR, Ostrava, jimi na podzim roku 2016 nahradila hned 105 starých nafťáků. Zápach je o něco menší, hluk a vibrace stejné. Čistý vzduch? No, jak to říci bez vulgarit. Pokud máte rodinný domek a topíte plynem, vylezte si na střechu, obejměte svůj komín a zhluboka dýchejte. To nikdo soudný neudělá. CNG bus vypouští z výfuku totéž. Přesto jsou politici schopní hovořit o „čistém vzduchu pro město“ a lidé jim to doslova baští. Současně v oné zmíněné Ostravě přiznávají, že uvnitř bloků domů se doprava podílí na znečištění vzduchu až 80%.

Existují však i politici, kteří přemýšlejí hlavou. Když už vlakové soupravy, projíždějící středem města po elektrifikované trati, ovzduší neznečišťují, proč by stejně tak nemohla činit i místní doprava? A protože nemohou mít ve městě z důvodu místa koleje pro tramvaje či troleje pro trolejbusy, poohlížejí se po elektrických autobusech. Není to s nimi ve světě, vyjma Číny, nijak slavné. Dojezdy jsou na úrovni prvních elektromobilů z doby před 10 lety a výběr menší než malý. Zatímco v Evropě brázdí jen pár měst v podobném počtu, většinou jen v rámci zkušebního provozu, v Číně vláda jejich použití přikázala. V diktatuře je to jednodušší. Výsledek je z hlediska pokroku a technologií pro Evropu i Ameriku zničující. Čínští výrobci je chrlí po desítkách tisíc ročně a města po tisících objednávají. Čínské město totiž začíná v jejich chápání na 3 milionech obyvatel, vše ostatní jsou městečka a vesnice. Reakce na 300 tisíc Brňanů je tak obvykle úsměvná: „Jé, tak to se tam všichni dobře znáte, že?“

Zejména čínské elektrobusy BYD jsou od roku 2010 podobným fenoménem, jako u aut americká Tesla. Trochu se jim snaží konkurovat americká Prottera, ale nic slavného to, co se objemu týče, není. Evropské pokusy, elektrobusy Volvo, Mercedes, SOR, Škoda, Solaris či EVC, se snaží dosáhnout na 200 km dojezdu. Nebo nabízet menší a kratší vozidla. BYD nabízí od garantovaných 250 km výše vše. A tak evropská města dobývají čínské elektrobusy. Používá je běžně třeba Londýn. Dokonce i jako známé doubledecker, ikonické patrové autobusy, pro město typické. Proto staví BYD továrnu v maďarském městě Komárom.

V ČR se proháněly elektrobusy doposud sporadicky. Až březen 2017 přivedl hned 10 kusů Škoda Perun do Třince. Střed města je tak obsluhován výhradně elektricky. Byla to velká sláva, spojená se zájmem médií všeho druhu a politicky exponovaná. V tomhle městě je už několik let nabíjecí stanice pro elektromobily před městským úřadem, který také elektromobily využívá.

Prvenství v plně elektrifikované městské dopravě si však připsaly v říjnu 2017 až nenápadné Hranice na Moravě. Slavnostnímu uvedení na Masarykově náměstí, včetně posvěcení farářem, byly přítomny i elektromobily. Vozy značek Tesla Model S, Nissan Leaf, Kia Soul EV a Peugeot Ion, se mohla veřejnost svézt. Nejvíce klasicky pendlovala ikonická Tesla, hned v závěsu za ní dvě Kia Soul EV z olomouckého Ecotaxi. Taxametry tentokráte vypnuté. Z celkem 6 elektrobusů značky SOR Libchavy, jich bylo 5 k prohlédnutí. Šestý pendloval pro zájemce po okružní jízdě městem zdarma. Od listopadu už to bude se zapnutým platebním terminálem, kde lze platit i bezdotykově, běžnou platební kartou. Co je potěšitelné, firma 3ČSAD, provozující MHD v menších městech, se chystá provozovat elektrobusy i v dalších městech Moravskoslezského kraje. Elektromobilem tak dojedete z daleka na návštěvu, stejným elektrickým komfortem pak můžete jezdit po městě samém.

Ing. Radovan Burkovič