Zdravá města (s elektromobilitou)

Zdravá města (s elektromobilitou)

Je zajímavé, kolik existuje v naší zemi aktivit, jež by měly být vidět na první pohled dnes a denně. A nejsou. Přestože jejich výsledky by měly být pro každého občana doslova hmatatelné. A nejsou. Třeba taková věc, placená z daní nás všech, jakou je Národní síť Zdravých měst ČR, z.s.p.o., www.zdravamesta.cz. Přestože existuje už od roku 1994, tedy k dnešku neskutečných 23 let, asi nejsem sám, kdo o ní neměl ani ponětí.

Mezinárodní program “Zdravé město” přitom iniciovala, podporuje a gestoruje, OSN – WHO, tedy Světová zdravotnická organizace při Organizaci spojených národů. Jen v Evropě je zapojeno do sítě 1.300 Zdravých měst ve 30 zemích. V roce 1994 vytvořilo 11 aktivních měst sdružení Národní síť Zdravých měst ČR. V roce 2017 má 130 členů s regionálním vlivem na 2.152 měst, obcí a regionů, ve kterých žije 5,423 milionu obyvatel (52% populace České republiky).

A co přináší nám, občanům, kteří to celé platíme? Podle slezské metropole Opavy došlo k velkému zlepšení komunikace mezi odbory magistrátu a zlepšilo se i řízení přípravy projektů. Třecí plochy mezi úřadem a lidmi se odstraňují díky veřejnému projednávání. Školení pro koordinátora a případně i politiků pak připravuje všechny na situace, které při tom mohou nastat. Zlepšuje následnou účast a přípravu.

Postup podle metodiky i každoroční konání fóra Zdravého města přináší informace o skutečných problémech obyvatel. V rámci sebehodnocení při auditu udržitelného rozvoje je nastavena a sleduje se celá řada indikátorů, které meziročně monitorují dopady rozhodnutí radnice na chod města a život jeho obyvatel. Taková pravidelná setkávání a participace na životě města jsou sice často vyčerpávající, ale v konečném důsledku velmi přínosná.

Příprava jednotlivých projektů a jejich veřejné projednávání často naráželo na nutnost mít po ruce velké množství podkladů. Postupem času město vytvořilo unikátní veřejný soubor GiS map, kde může kdokoliv najít informace o celém městě, od hnízdění rorýsů, přes vedení sítí až po stav chodníků a mobiliáře. Snaha o zlepšení ovzduší ve městě vedla ke spolupráci se Slezským gymnáziem, jehož projekt Emise už přebralo několik desítek škol v celé republice. Hodně se město zabývá elektromobilitou. Nejen v rámci hromadné dopravy s trolejbusy, ale i při péči o město, jako je každodenní vývoz košů, úklid atp.. Do sloupů veřejného osvětlení instaluje chytré zásuvky pro případné nabíjení, které byly už mnohokrát užitečné při veřejných projednáváních a nejrůznějších akcích na veřejných prostranstvích, v parcích či ulicích.

Některé jsou veřejně přístupné nonstop a zdarma. Zapínají se pouhým prozvoněním telefonního čísla na sloupu veřejného osvětlení. Slouží tak i k nabíjení elektrovozidel, invalidními vozíky počínaje a automobily konče. Elektrické zásuvky jsou přístupné i na městském nadzemním patrovém parkovišti. Na každém patře jsou 2 místa se všemi typy, od domácí zásuvky až po silný červený pětikolík. To vše v ceně parkovného, které je mimochodem jedno z nejnižších v centru měst v ČR. Pouhých 5,- Kč za hodinu.

K této chvályhodné elektromobilní aktivitě se letos, v rámci třídenní konference Podzimní škola zdravých měst, připojil i valašský Vsetín. I zde by měli elektromobilisté nalézt co nejdříve nabíjecí zásuvky, v dohledné době rychlonabíjecí stojan. Celoročně chladnější počasí a kopcovitá krajina je totiž, stejně jako u spalovacích vozů, náročnější na spotřebu vozidel. Současně by tak mohlo dojít k situaci, kdy si nebudeme čisté beskydské hory špinit hlukem, zápachem, jedy a vibracemi od spalovacích vozidel.

Aby se tak stalo v co nevětší míře, podpořili konferenci svou přítomností a předváděním pestré palety svých elektromobilů, jejich majitelé od Vysočiny po Ostravsko. K vidění, projížďce i řízení, tak byla například malá dvojčata Peugeot Ion / Citroen Zero. Několik Nissanů Leaf, včetně legendárního prvního v ČR pana Kubiše. Předváděcí vůz Nissan ČR šokoval zelenou střechou, porostlou – podobně jako u ekologických domů – živými sukulenty. Drží se na ni i při dálniční stotřicítce. Dojela Kia Soul EV, provozovaná jako městské Eco taxi. Dodávka Nissan eNV200 ze střední školy dovezla žáky zhotovený nabíjecí sloup. VW eGolf z elektromontážní firmy pak kompletní kabeláž, nutnou k zajištění akce takového rozsahu a nabíjení pro účastníky. Nechyběla samozřejmě Tesla Model S, jako reprezentativní ekologické vozidlo pro primátory. Zde v celoplošném polepu netradiční titanové barvy.

Dorazily příklady dobré praxe z okolí Vsetína. Dojel městský elektromobil Hyundai Ioniq z nedalekého Valašského Meziříčí nebo provozovatel Hotelu Portáš z česko-slovenského pohraničí. Ano, jeho Citroen Zero zde denně zajišťuje provoz a zásobování až do 960 m n.m.. Hotel nabízí nabíjení elektromobilů a část spotřeby elektřiny pokrývá z fotovoltaické střešní elektrárny.

Všem 137 účastníkům konference pak byly – v době přednášky o dotační podpoře nákupu elektromobilů do měst a obcí zástupcem Ministerstva životního prostředí ČR – rozdány materiály o elektromobilitě Její vyzkoušení nevyžaduje hned nákup. Stačí zapůjčení elektromobilu na pár měsíců do provozu obce či města. Tak, jak si to může, třeba u Trendparku, vyzkoušet dnes každý. Stačí jen chtít a nebát se.

Ing. Radovan Burkovič